Kennis Instituut Maatschappelijk Vastgoed

"Corporaties moeten als ondernemers denken"

‘Krimp een kans noemen is te makkelijk, het doet altijd ontzettend veel pijn’, stelt Aedes-voorzitter Marc Calon in een interview in Building Business nr. 7/2011. Het blad bevat een dossier ‘Hoe om te gaan met krimp?’ In het interview met Calon komen de gevolgen voor woningcorporaties aan de orde.

 

Regionale woningmarkten
Het kabinet moet beseffen dat we niet een nationale woningmarkt hebben, maar regionale woningmarkten, stelt Calon. ‘Krimp kent geen simpele tweedeling tussen stad en platteland. ‘Je moet veel preciezer kijken hoe en waar je financieel moet steunen.’ Want het is duidelijk dat krimp een flinke aanslag doet op de financiële veerkracht van corporaties.

 

Andere mindset
Krimp vraagt om een andere mindset van corporaties, die jarenlange groei gewend zijn, stelt Building Business. ‘Zeker.’ antwoordt de Aedes-voorzitter. ‘Corporaties moeten als ondernemers denken en niet meer automatisch doorgaan op de weg van vroeger. Maar dat betekent geen totale rem op nieuwbouw. Soms moet er gedoseerd kwalitatieve nieuwbouw bijkomen om waarde toe te voegen aan een wijk. En woningen die niet gesloopt worden, zullen op termijn toch ook een transformatie moeten ondergaan om te voldoen aan de eisen van de toekomst’.

 

Log in om het gehele artikel te lezen.

 

Nog geen lid? Klik hier om lid te worden van het KMVG

 

Partners
Institute for Business Research
LinkedIn
E. info@KMVG.nl | www.kmvg.nl