Kennis Instituut Maatschappelijk Vastgoed
Big data maakt gaat zorgvastgoed op maat mogelijk maken
Vrijdag 1 mei 2015

Zorgvastgoed biedt beleggers goede kansen. De vraag is voorhanden, maar kennis over deze markt ontbreekt veelal. ‘Als je weet welke woonverwachting mensen hebben, kun je vastgoed op maat bieden', zegt directeur van het Analysecentrum.René van der Meer. Op basis van zogeheten big data zijn de woonwensen van senioren nauwkeurig te voorspellen.

 ‘Er is veel informatie over Nederlandse huishoudens beschikbaar, ook over seniorenhuishoudens', stelt Van der Meer. 'Inkomen, woonsituatie, interessen, zorggevoeligheid en woonlasten. In combinatie met eigen onderzoek hebben wij vijftien verschillende seniorentypen gedefinieerd. Niet op basis van demografie, maar echt onderscheidende typologieën, elk met eigen kenmerken en eigenschappen.’                                                               

Dat is handig voor beleggers. ‘Investeerders willen het liefst vijftigers interesseren, die tot hun 75e ergens blijven wonen. Wij kijken naar wat hun criteria zijn bij de keuze voor een nieuwe woonomgeving.’ Dit kan comfort zijn, de gezondheidstoestand of een andere prioriteitstelling. Investeerders moeten dus volgens Van der Meer niet denken in kant-en-klare woonconcepten, maar eerst de verhuismotivatie van senioren doorgronden.

‘In het geval van zorgvastgoed gaat het om de motivatie voor mensen om te verhuizen. Als wij die kennen, tellen wij vervolgens hoeveel en waar mensen deze motivatie delen. Dan kan de investeerder beslissen of de groep groot genoeg is om een concept te ontwikkelen’, aldus van der Meer. ‘Je start met de exploitatievoorwaarden en werkt dan naar het aanbod toe.’

Hij legt uit dat de groep senioren relatief makkelijk te definiëren is, omdat hun keuzepalet beperkt is. ‘Simpel gezegd: bij vijftigers zal er niets meer aan hun opleiding veranderen, ze zullen niet naar een groter huis willen verhuizen en de grootste trek vindt plaats van het platteland naar de stad. Maar er zijn veel meer vaste patronen te herkennen. Dit kunnen we vervolgens goed omzetten in marktomvang en ontwikkeling.’                                                      

Bouwconcepten kunnen hierop beter worden afgestemd. Van der Meer: ‘Te vaak wordt nog vanuit het efficiënte bouwproduct gedacht, terwijl je moet redeneren vanuit de markt. Er liggen grote kansen in het zorgvastgoed. Die markt is groot, gedifferentieerd en aantrekkelijk, mits je de vrager serieus neemt.’

Partners
Hommelberg & Partners
LinkedIn
E. info@KMVG.nl | www.kmvg.nl